• Převodovky Sixta

    Stále více zákazníků se na nás obrací tak neváhejte ani Vy a pomůžeme vám závadu odstranit. Jak se provádí opravy vymontovaných převodovek atd.? Co stojí samosvorné diferenciály Škoda 742? Co způsobuje hluk u 6-ti stupňových převodovek nebo závada na spojkovém systému? Číst více
  • 1

Článek z časopisu o DSG převodovkách

Ivan Sixta – v DSG převodovky vydrží. Hlavně ale měňte olej (1/2)

Ivan Sixta je uznávaný odborník na opravy převodovek u vozidel koncernu Volkswagen. Vydali jsme se do jeho dílny v Kosmonosích, kde nám přiblížil problematiku šesti a sedmistupňových DSG převodovek.

1. Pokud byste si mohl vybrat, jaký typ DSG převodovky byste si vybral pro její spolehlivost a proč?

Mou volbou by byla šestistupňová DSG převodovka DQ250, u které je dvouspojka trvale ponořena v olejové lázni a nedochází k tak k jejich poškození. Naopak sedmistupňové DSG DQ200 dvouspojka v olejové náplň není a tak u dvouspojky dochází ke vzdušné korozi, hlukům a dalším nepříjemnostem. Suchá dvouspojka je tak nejčastěji měněný díl u tohoto typu převodovky. Sadu dnes koupíte za necelých 13 tisíc korun (to si musíte zjistit)??????????????.

2. Lze říci, zda je DSG převodovka díky své konstrukci spolehlivější než hydrodynamické automaty?

DSG převodovka je mechanickou převodovkou, kde řazení je ovládané mechatronikou . Řazení probíhá rychle a naprosto plynule a trvá jen 4 setiny sekundy Můj názor je, že spolehlivější je právě tato převodovka, ale za předpokladu dodržování výměny olejů a pravidelné kontroly v servisní síti dle předpisů výrobce. Abych byl konkrétní - u šestistupňové DSG převodovky je výrobcem předepsaný interval výměny oleje po 60 tisících kilometrech. Při výměně oleje jde o náplň o objemu 5,8-6 litrů + filtr. Sedmistupňové DSG předepsanou výměnu oleje nemá, což hodnotím jako chybu. Olej doporučuji měnit po 120 tisících. Proč? Tato převodovka totiž používá stejný olej, jako mechanické převodovky, u kterých by se měl měnit olej právě po 120 tisících kilometrech. Samozřejmě záleží, jakým způsobem je auto provozováno a k jakým účelům využíváno. Například na krátkých trasách olej degraduje vzdušnou vlhkostí a tím ztrácí mazací vlastnosti (viskozitu). Stejně tak při menších nájezdech působením času olej degraduje, nezapomínejme, že jde o minerální olej. Ideální časový interval výměny převodového oleje je tedy tři roky. Žádný doživotní olej neexistuje. Pro upřesnění - sedmistupňové DSG má olejovou náplň o objemu pouhé 2 litry, protože mechatronika má vlastní kapalinu, která je doživotní a nemění se.

3. Jak postupovat při nákupu ojetiny s DSG převodovkou?

Hodně mých zákazníků mi volá třeba jen několik týdnů po koupi ojetiny s tím, že jim převodovka škube a že si toho chování při nákupu nevšimli, protože to byla jejich první zkušenost s DSG. Shrnu to takto: pokud se zájemce chystá koupit ojetinu s převodovkou DSG, měl by si nechat u dealera udělat kompletní diagnostiku elektroniky vozu – říká se jí bloky naměřených hodnot (BNH) a je výstupem z tovární diagnostiky ODIS nebo ze SuperVAGu. Pokud je na výpise u všech položek převodovky OK, nebo IO, je převodovka v pořádku. Pokud je na výpise zobrazena závada, podle čísla závady lze určit, o jaký problém se jedná. Typicky lze takto určit vadnou dvouspojku, resp opotřebení dvouspojky načtením v některém z bloků. S pomocí šikovného mechanika tak můžete před nákupem ojetiny určit, v jakém stavu je dvouspojka , nebo kolik bude odstranění závady dvouspojky stát. Stav dvouspojek zkrátka žádným jiným způsobem nezjistíte. Upozorňuji, že nejde o výpis z paměti závad. Bez této kompletní diagnostiky bych dnes koncernovou ojetinu s DSG převodovkou nekupoval. Kompletní výpis z ODIS je dnes poměrně běžná praxe při prodeji ojetin u německých dealerů, kteří si bloky naměřených hodnot nechávají u všech vozidel dělat preventivně a předkládají je zákazníkům. Pokud diagnostika bloků hodnot odhalí chybu na mechatronice DSG převodovky, dealeři automaticky dávají na vůz slevu 1500 EUR, protože to je cena nové mechatroniky. Pokud bloky naměřených hodnot odhalí závadu DSG převodovky, dealer dává slevu 3000 EUR.

4. Jak laik při nákupu ojetiny pozná, že s DSG převodovkou není něco v pořádku?

Prvotním jevem je škubání. Postavte si vůz na rovinu, zařaďte D. V tuto chvíli máte automaticky zařazenou jedničku a dvojka je předřazena. Pusťte brzdový pedál bez přidání plynu. Vůz se rozjede a automaticky aniž by vůz škubl, musí převodovka sama přeřadit na dvojku. Pokud ke změně převodových stupňů dojde v pořádku bez škubnutí, znamená to, že dvouspojka by měla být v pořádku. Pokud vozidlo škube při přeřazování při jízdě pod plynem, je to vždy problém elektroniky. (mechatronika) 

5. Ovlivňuje životnost DSG převodovky styl jízdy? Jakým způsobem?

Styl jízdy životnost převodovky nijak neovlivňuje. Životnost ale zkracuje načipování vozidla, protože dochází k odlišným tlakům a prokluzům spojek. Všem, kteří chtějí upravovat výkon auta s DSG převodovkou bych doporučil zároveň se zvýšením výkonu i nákup speciálních spojek (Tunning) určených pro vozidla se zvýšeným výkonem. Zásadním faktorem pro prodloužení životnosti DSG převodovek je pravidelná výměna oleje, což je naprosto klíčové zejména u šestistupňové varianty. A zdůrazňuji, že DSG převodovky potřebují vždy pouze originální olej předepsaný výrobcem, žádné náhrady. Je zde prodejce, který nabízí olej do DSG převodovek, nicméně tyto oleje nejsou schválený koncernem VW. Pokud takový olej použijete a v rámci záruční doby dojde k poruše převodovky, nebude vám uznána záruka.

Ivan Sixta – v DSG převodovky vydrží. Hlavně ale měňte olej (2/2)

1.      Pokud se zaměříme čistě na DSG převodovky, které součásti patří podle vašich zkušeností mezi nejrizikovější?

Šestistupňové DSG jsou náchylné na namazání drážkovaného unašeče dvouspojky. Pokud se tento unašeč dvouspojky po drážkách na hřídeli nepohybuje volně, dochází k jeho poškození + k poškození zadního ložiska hnacího hřídele v převodovce DSG. Toto je jediná závada, která postihuje šestistupňové DSG. Proto by měli mechanici, kteří převodovky servisují, používat na mazání tohoto drážkového hřídele speciální schválenou vazelínu, preventivně kontrolovat ložisko v klikové skříni. U sedmistupňového DSG dojde vždy jako první k poškození ložisek a to jak na diferenciálu, tak na jednotlivých hřídelích. Některé převodovek trápí i jiné dílčí problémy, které se ale průběžně a preventivně odstraňují při servisních akcích.

2.       Jakou průměrnou životnost má podle vašich zkušeností šestistupňové a sedmistupňové DSG při pravidelném a nešizeném servisu?

Sedmistupňové DSG převodovky se zatím nevyrábí tak dlouho, abychom toto byli schopni určit. U šestistupňových převodovek se ve specializovaných servisech dělají preventivní opravy při 600 tisících kilometrech, přičemž se mění jen ložiska a synchronní kroužky. Životnost převodovky ovlivňuje hlavně životnost spojky a životnost mechatroniky. Takže se klidně může stát, že pokud vozidlo najede například 800 tisíc kilometrů, bude vlastní převodovka v pořádku, ale za tu dobu se například 3 krát měnila spojka a 3 krát mechatronika. Znovu ale zdůrazňuji, že vlastní životnost převodovky velmi ovlivňuje pravidelnost výměn oleje a jeho přesná specifikace doporučená výrobcem. Základní pravidlo je, že pokud je převodovka hlučná, musí se okamžitě závada řešit a vozidlo dále nepoužívat. Většinou se totiž jedná pouze o vadné ložiska, což lze označit za finančně nenáročnou opravu. Pokud se ale tato závada neřeší, dojde rychle k destrukci celé převodovky a je třeba ji kompletně vyměnit.

3.       Jakým způsobem radíte DSG převodovky servisovat, aby nám servis neměnil zbytečně celou převodovku kvůli závadě, kterou neumí odstranit?

Základem je kvalitní diagnostika, ze které lze přesně určit, co převodovce schází. Je možná i vizuální kontrola - u sedmistupňového DSG stačí demontovat mechatroniku a zkontrolovat magnety. Pokud jsou obalené kovovými pilinami, je něco s převodovkou po mechanické stránce. V opačném případě je na vině kdy vozidla nesprávně řadí jen mechatronika nebo dvouspojka. U šestistupňového DSG může mechanik demontovat boční víčko, kde vede lišta z mechatroniky a nad ní je magnetické senzorové kolo. Na něm se opět usazují všechny kovové části z převodovky. Pokud je na senzorovém kole jen prach, je to v pořádku, nesmí tam být ale větší kovové části. Základní pravidlo zní, že jakmile převodovka hučí, je něco s ložiskami. V ostatních případech jde o závady mechatroniky nebo dvouspojky. Obecně ve srovnání s mechanickými převodovkami má DSG velmi malé náklady na opravy, protože u nich k závadám dochází jen opravdu sporadicky. Když už ale něco odejde, většinou se to řeší výměnou celé převodovky, protože na ni neexistují náhradní díly. Firma Sixta tyto převodovky opravuje pouze jen při poškození dílů jako jsou (speciální ložiska, senzorová kola, vnitřní filtry atd.) ne při poškození rychlostních kol a hřídelů.

4. Jak je to s výměnami dvouspojek u sedmistupňových DSG a mechatroniky? Dvojspojka se musí objednávat přesně podle VIN kódu.

Výměny může samozřejmě provádět i neznačkový servis, musí mít ale speciální servisní přípravky. Pokud je nemá, může při výměně spojek poškodit mechatroniku nebo dvouspojku. Servis potřebuje také nové nastavovací podložky pro nastavení dvouspojky. Tyto podložky se dnes díky jejich vyšší ceně objednávají až při konkrétním požadavku a tím se prodlužuje doba opravy. Častou chybou je že mechanik namontuje zpět stejnou nebo nesprávnou podložku, a tím dochází k chybám řazení a nebo špatné funkce dvouspojky. Mechatroniky je nutno také objednávat přesně dle VIN karoserie. Mechatroniky se nedají opravovat. Důležité je vědět, že pokud se na voze mění převodovka, dvouspojka, nebo mechatronika, vždy je nutné po opravě vůz připojit na SuperVAG a provést základní nastavení převodovky. Například od třetí generace koncernových modelů vždy když se z vozu demontuje mechatronika a znovu se připojí, musí se s vozidlem navštívit autorizovaný servis ve kterém se převodovka on-line přizpůsobí a vůz se může používat.